زلزله و ایمنی
کشور عزیزمان ایران همواره در معرض رخداد زمین لرزه های شدید قرار دارد و اگر چنانچه دوره زلزله های منطقه را در نظر بگیریم این اتفاق برای نقاط مختلف ایران می تواند نزدیک تر از آنچه فکر میکنیم باشد طبیعتاً دولت و مردم هر کدام می توانند نقش مهمی را در جهت کاهش آسیب و پیشگیری از این فاجعه ملی ایفا کنند . در مورد مردم دو دسته مخاطب این بحث هستند، ابتدا دست اندرکاران ساخت و ساز، خرید و فروش و تولید مصالح ساختمانی و دیگری مصرف کنندگان و استفاده کنندگان از ساختمان ها. در این نوشتار به طور مختصر به وظیفه یا به عبارتی توان مردم عزیزمان در دفع این خطر می پردازم. در حوزه اقتصاد تجربه شده است که مشتری می تواند تعیین کننده و تغییر دهنده ساختار سیستم باشد. در واقع اگر مردم دیدگاه درستی در خرید و یا ساخت و اجاره کردن کالایی به نام ساختمان داشته باشند و عزم درستی در جامعه دیده شود در این صورت ابتدا اختلاف قیمت بین ساخت و ساز درست و مصالح استاندارد با ساخت و ساز ناقص و ظاهرساز درست میشود و سپس رقابت در ساخت و ساز صحیح ایجاد خواهد شد. ساخت و ساز صحیح نیز تولید کننده مصالح استاندارد ایجاد میکند و پیمانکار سالم ساز، به دنبال ناظر و محاسب قوی تر نیز خواهد بود. این مجموعه راست و درست نیست کارشناس خوبی برای معرفی و واسطه گری بین مشتری و سازنده میخواهد که مشاور املاک تخصصی را خواهد ساخت و این زنجیره که همگی در پیشگیری و یا افتادن در دام آن واقعه لرزاننده و زیر و زبر کننده مشارکت دارند به دست مردم که در حلقه آخر قرار میگیرند جنبانیده میشود. بنابراین آنچه که میتواند در این عرصه تغییر اساسی ایجاد کند و بویژه در شهر ها خطر پذیری لرزه ای را کاهش دهد فرهنگ خرید و اجاره کردن ساختمان ها می باشد در این راستا نبایستی نمای بناها و گچبری معیار اصلی انتخاب مردم باشد و اگر یک گام فراتر برویم علاوه بر انتخاب محل سکونت، بر پایه ایمنی، در انتخاب اماکن ورزشی و خدماتی مثل مغازه ها و فروشگاه ها و غیره هم باید انتخاب تغییر دهنده ای داشته باشیم تا منشأ تحول و اصلاح گردد انشاءالله.
ابوذر میرزاخانی فروردین ۱۳۹۸